پروفیل چیست؟

 پروفیل ها محصولاتی بسیار پرکاربرد می باشند که به وفور در محیط کار، زندگی و به طور کلی در اکثر مکان هایی که قدم در آن می گذاریم دیده ایم. ولی تا چه حد با این محصول، انواع و کارایی های آن آشنا هستیم؟
 در صنعت ساختمان‌ سازی مصالح مختلفی از جمله مصالح فلزی فراوانی به کار می‌روند که هرکدام از آنها با توجه به کاربرد خاص خود در بخش های متفاوتی از صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از مصالح فلزی که در ساختمان ‌سازی کاربردهای متنوعی دارد و بسیار از آن استفاده می شود پروفیل است که در ادامه به توضیح راجع به آن می پردازیم.
پروفیل ها به طور کلی در دو دسته ساختمانی و صنعتی وجود دارند. پروفیل‌های ساختمانی به آن دسته از پروفیل‌هایی گفته می‌ شود که در صنعت ساختمان سازی به کار برده می شوند؛ مانند در و پنجره‌های آلومینیومی، و پروفیل‌های صنعتی محصولاتی هستند که در صنایع مختلفی همچون خودروسازی، نظامی و غیره به عنوان قطعات و متعلقات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پروفیل های ساختمانی


    پروفیل‌های نورد گرم: از نورد گرم شمش فولادی ساخته می شود و قوطی شکل هستند.
    پروفیل نورد سرد: از شکل دادن ورق های فولادی از طریق خم کردن و پرس ایجاد می شود و ناودانی شکل هستند. این پروفیل‌ها تنها مناسب کارهای سبک ساختمانی مانند ناودانی ها، تیرهای تکیه گاهیی سقف کاذب و از این دست قبیل کارهای سبک اند.
    پروفیل‌های مرکب: از اتصال چند پروفیل گرم و سرد ایجاد می شود.

شکل و ابعاد پروفیل در دو نوع باز و بسته می باشد. پروفیل لوله و قوطی، درب و پنجره ساختمانی، پروفیل درب های کرکره برقی، پروفیل یوپی وی سی به دلیل بسته بودن شکل ظاهری به پروفیل بسته معروف هستند. تیرآهن، تسمه، میلگرد، ناودانی، نبشی، چهارپهلو، نیز به دلیل شکل ظاهریشان از جمله پروفیل‌های باز هستند.

پروفیل کامپوزیتی


امروزه پروفیل‌های کامپوزیتی به میزان زیادی در صنعت ساختمان ‌سازی به ویژه ساختمان‌ سازی در شرایط آب و هوایی که احتمال خوردگی در آن بالا است بسیار رواج پیدا کرده است.
دلیل عمده استفاده از این پروفیل‌ها و مزایای استفاده از این نوع پروفیل، جلوگیری از پدیده خوردگی و افزایش عمر سازه در برابر ارتعاشات ( زمین لرزه) به دلیل خاصیت غیر کشسانی آنها است. همچنین استفاده از پروفیل‌های کامپوزیتی باعث سبکی بنا می‌شود.
 

پروفیل آلومینیومی

پروفیل آلومینیومی در دو قالب ساختمانی و صنعتی در ساختمان سازی به عنوان در، پنجره و غیره در دیگر صنایع به عنوان قطعات مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین تفاوت ‌های پروفیل آلومینیومی با آهن در ساخت در و پنجره در این است که پنجره ‌ها و در‌های آهنی انرژی بیشتری را هدر می ‌دهند، ولی پنجره‌های آلومینیومی در بهینه سازی مصرف انرژی نقش بالایی دارند. همچنین استفاده از پروفیا آلومینیوم به خاطر رنگ روشن و سفید، حس تمیزی بیشتری به ساختمان و خانه می دهد.


پروفیل گالوانیزه


پروفیل گالوانیزه جهت مقاوم سازی هرچه بیشتر در و پنجره‌ های upvc کاربرد بسیاری پیدا کرده است. از مزایای استفاده از پروفیل گالوانیزه در این پنجره ها، جلوگیری از هرز شدن پیچ‌ ها و افتادگی بازشو های در و پنجره‌ ها است. یکی دیگر از مزایای استفاده از پروفیل‌های گالوانیزه بالا بردن مقاومت و استحکام در برابر فشارهای جوی در ارتفاعات بالا است، چرا که در ارتفاعات زیاد ساختمان ها و برج ‌ها نیروی باد به طور قابل ملاحظه‌ای به پنجره ها فشار وارد نموده و در طبقات پایین تر نیز در اثر نشست ساختمان پنجره‌ ها ممکن است در معرض فشار قرار گیرند.
ضخامت پروفیل‌های گالوانیزه معمولا از یک میلیمتر شروع شده و برحسب مورد تا دو میلیمتر نیز افزایش می‌ یابد. نکته قابل توجه این است که هرچه سطح پنجره بزرگ‌تر باشد، فشار وارده به پنجره نیز بیشتر و ضخامت پروفیل‌‌های گالوانیزه نیز باید بیشتر باشد.

 

موارد مصرف پروفیل ها

۱- قسمت اعظمی از پروفیل‌ها جهت ساختن در و پنجره های آهنی بکار می روند. این پروفیل ها که به صورت گروهی از شماره ۱ تا ۷ از لحاظ اندازه و مشخصات دارای تقسیم بندی هستند میتوانند در ساخت پنجره ها و چهارچوب آنها مورد استفاده قرار گیرند.

۲- از پروفیل های مربع و مستطیل با مقاطع کوچک به عنوان نرده های فلزی برای در و پنجره منازل، کناره راه پله ها و همچنین نرده کشی اطراف دیوارهای کارخانجات و زمین های محصور شده و نرده پیاده رو ها و خیابان ها استفاده می کنند.

۳- از پروفيل های مربع و مستطيل با مقاطع بزرگتر كه به ستونی معروف هستند نیز در موارد متعددی از جمله ساخت ستون و اسکلت فلزی ساختمان ها استفاده می شود. همچنین در صورت ساخت این پروفیل ها با مشخصات فیزیکی قابل اطمینان، می توان از آنها در ساخت شاسی تریلرها و نفت کش ها نیز استفاده نمود. این پروفيل ها در مقاطع مربع از ۶۰ در ۶۰ ميلي متر تا ۲۷۰ در۲۷۰ ميلي متر و در مقطع مستطيل از ۴۰ در۱۰۰ ميلي متر تا ۱۳۵ در ۳۰۰ ميلي متر ساخته مي شوند و ضخامت آنها از ۲/۵ تا ۸ ميلي متر مي باشند.


کاربرد پروفیل در درب و پنجره

 

  •  از پروفيل های مربع و مربع مستطيل در صنعت خودرو سازی نيز بسیار استفاده ميشود. همچنین از پروفيل های مربع در ساختن پایه ميز و صندلي نيز استفاده ميگردد.
  •  پروفيل هایي كه به صورت Z تهيه ميشوند، اكثراً برای پوشش سقف سوله ها بكار ميروند.
  • پروفيل های نبشي و ناوداني با روش نورد سرد نيز توليد مي شوند. پروفيل نبشي از بال ۲۰ تا ۵۰ ميلي متر و پروفيل های ناوداني ۱۰ ،۱۲ ، ۱۸ در این دسته از محصولات قرار مي گيرند. از پروفیل‌های نبشي مي توان در ساختن چهارچوب در های بزرگ آهني و انواع قالبهای فلزی بكار رفته در ماشين آلات استفاده نمود. ناوداني های كوچك در مواردی نظير در كركره ای مغازه ها بكار ميروند.